Езиково-говорните нарушения са сред най-широко разпространените разстройства в детска възраст. Те дават силно отражение върху психичните процеси и върху процеса на комуникация и са свързани с появата по-късно на проблеми с ученето, както и на емоционални и поведенчески разстройства.
Ранното им диагностициране и лечение е изключително важно за по-късното личностно развитие и социално функциониране в юношеството и зрелостта.
В ЛогоКъща С-ИВВЕНА се осъществява консултация и терапия на някои нарушения в детското развитие, които не са заболявания, но водят до проблеми в обучението, поведението и нормалната речева комуникация.
Тези нарушения причиняват на децата страдания, комплекси за малоценност и понякога провокират поява на агресивност. Твърде често родители, а за съжаление и някой лекари, мислят, че тези нарушения ще се изживеят от детето и с възрастта всичко ще отмине. Тази тактика на изчакване е много погрешна, защото дори да се преодолее с времето едно заекване например, у детето остават като трайни последици чувството за непълноценност, тревожност и комплексираност.
Когато едно дете има езиково-говорни нарушения, може да се озове в неприятната ситуация да бъде неразбрано от околните. Също така е много вероятно съучениците му да се подиграват и дори да го изолират, тъй като се затрудняват да общуват с него. Такъв вид преживяване обикновено има отрицателни последствия както върху доверието на детето и неговата способност да общува, така и върху личните му отношения.
Децата с речеви и говорни проблеми, поради затруднението да се изразяват словесно, много често проявяват агресивност. За децата с речеви проблеми рискът да се сблъскат с трудности в ученето е по-голям. Затова навременно поставената диагноза се смята за необходима. Родителите не трябва да се успокояват с обичайното оправдание, че е "малко". По този начин не само че не помагат на децата си, но може да се изгуби ценно време за преодоляването на възможни затруднения, както и при появата на вторични проблеми.
Ето защо, колкото по-рано се започне комплексна терапия, толкова по-добри и трайни са резултатите.
Целта на ЛогоКъща С-ИВВЕНА е тъкмо това - навременно, комплексно, т.е. заедно с родители и учители, и трайно преодоляване на тези нарушения. За да растат децата не само физически здрави, но и уверени, спокойни и със самочувствие на пълноценни и добре реализирани личности.
Кога трябва да потърсите консултация с логопед
• В кърмаческа и ранна детска възраст (до 3г) се забелязват следните прояви:
- Новороденото не може да засуче - до 3-тия месец от живота на бебето сукането е рефлекс и чак след това се превръща в съзнателен акт на хранене. Ако обаче бебето не засуква, това е сигнал, че е нужно да се проведе хранителна терапия от специалист логопед;
- Детето е вече на 2 - 3г и не говори;
- До 18-месечна възраст детето не образува никакви думи и не имитира звуково родителите си;
- Детето не може да дъвче - в зависимост от това кога е захранено (след 6-ия, 7-ия месец), този проблем би рефлектирал в по-късна възраст. При дъвчене езикът се върти кръгообразно в устата. А това е много важно, за да може детето на 4г да каже правилно звука "р";
- До 1.5г детето не иска да пие от чаша - това е показател, че дишането се извършва основно през устата и е затруднено през носа. А за сонорните звукове - "л", "м", "н", "р" - дишането през носа е от значение;
- След 2-рата годинка липсват "к" и "г" в говора на детето - този проблем се решава сравнително бързо, но само ако се работи навреме. Като цяло е важно да се знае от родителите, че липсата на един звук води до нарушаване на артикулацията на други;
- Около 3г детето бута езика между зъбите си, когато говори.
• В предучилищна възраст при детето се забелязват следните прояви:
- Не се ориентира в посоките - ляво и дясно, горе и долу;
- Не познава цветовете;
- Не може да брои в прав и обратен ред до 10;
- Не може самостоятелно да се облича, има дискоординация на движенията;
- Не може да произнася правилно, пропуска или заменя звуковете: "к-г", "т-д", "ф-в", "с-з-ц", "ш-ж-ч", 'р-л";
- Детето говори като бебе, често заменя, пропуска звукове и срички, не довършва думите, неправилно ги подрежда в изречението;
- Гласът на детето звучи носово, без затова да има ясно установена причина (хрема, алергия, трета сливица);
- Детето заеква, говори твърде бързо или твърде бавно и е трудно да се общува с него.
• В начална училищна възраст детето има проблеми с:
- Писането - заменя сходни букви ("о-а", "ъ-ч", "в-д" и други) и звукове ("п-б", "з-ж", "ц-ч", "с-з");
- Пропуска, добавя или размества букви и срички, пише разделно части на една дума, слива съседни думи, не спазва редовете;
- Чете бавно (3 - 10 пъти по-бавно от скоростта на нормалния читател) и по-буквено, като заменя сходни звукове ("с-ш", "т-д", "ц-ч"), букви
("п-н-и", "з-в"), пропуска и добавя звукове и срички, често губи мястото на четене, нарушено е разбирането;
- Трудно чете числата и не разбира математическите знаци и термини;
- Среща трудности при решаване на устни и текстови задачи.
Горепосоченото далеч не изчерпва многообразието на езиково-говорните нарушения. По-важното е да се види, да се разбере, че има проблем, той да се приеме от родителите и учителя и да се потърси навреме логопедична помощ. Консултацията с логопед може да бъде извършена и по препоръка на лекар (педиатър, невролог, специалист УНГ, офталмолог и други), от психолог и специален педагог. Не е необходимо обезателно да имате направление от специалист, за да се консултирате с логопед.
На каква възраст може да заведете детето си за корекция на неправилен звук. По принцип няма ограничения във възрастта. И на 30 години, ако човек не може да казва "р", а иска да се научи, е възможно. Разликата е, че при децата всичко става по-бързо, а при възрастните по-трудно, тъй като навикът е голям. Но имайте предвид, че ако детето има нарушения в звукопроизношението, когато започне да се учи да чете и пише, това ще доведе до допълнителни трудности. Защото нарушен звук при произнасяне означава нарушен звук при писане. Когато диктувате на детето, то чува, запомня и после си повтаря наум. Така че, дори правилно да чуе думите, то си ги диктува наум по начина, по който ги изговаря. И това води до усложнения. Започва да пише неправилно, заменя буквите и т.н. Ето защо своевременното разрешаване на проблема ще ви спести допълнителни притеснения!