Вокалният цикъл "Хубавата Магелона" от Йоханес Брамс:
Световният баритон Матиас Гьорне за първи път в Стара Загора!
На 24 юни, Петък от 19.00 часа на сцената на Старозагорската опера ще бъде представен за първи път един истински шедьовър от песенното творчество на Йоханес Брамс. Световно признатият немски баритон Матиас Гьорне, виртуозната пианистка Мария Принц и любимецът на поколения зрители Калин Врачански ще потопят зрителите в историята на „Хубавата Магелона” – вокален цикъл от Йоханес Брамс по текст на Лудвиг Тик. Песните ще бъдат изпълнени на оригиналния немски език, а романтичната приказка ще прозвучи на български.
Тандемът Мария Принц и Матиас Гьорне е познат на софийската публика от паметното изпълнение през миналия сезон на вокалния цикъл „Зимен път“ от Шуберт в зала „България“. Талантливите артисти работят заедно по редица проекти и са достигнали до впечатляваща хармония на професионално сътрудничество. Идеята за следващия съвместен концерт в България идва спонтанно и се оформя в една трудно осъществена работна среща в „откраднат“ промеждутък от натоварения график на известните артисти. По думите на Мария Принц Матиас Гьорне е инициаторът пред българската публика да бъде представен именно малко познатия и единствен песенен цикъл на Йоханес Брамс.
Негова е и идеята ролята на разказвача да се повери на обичан и ценен български актьор – избран е Калин Врачански. Очевидно очарован от първото си гостуване в България, баритонът сам предлага концертът-спектакъл „Хубавата Магелона“ този път да бъде представен и извън столицата. Мария Принц, която освен с изумителния си артистичен талант, се отличава и със завидни организаторски способности, веднага се заема с осъществяването на гостуванията - към датата 21 юни в София се добавят още две дати – на 22 юни в Пазарджик и на 24 юни – в Стара Загора.
Един от най-търсените и многостранни певци на нашето време – баритонът Матиас Гьорне идва за първи път в Стара Загора. За световно признатия певец 2016 година започва с над 30 изяви на 4 континента (Австралия, Азия,САЩ и Европа). В първите дни на 2016 година баритонът изнася песенни рецитали в Сидни (Австралия). След това лети за Хонг Конг, където участва в концертно изпълнение и запис на „Валкюра“ от Вагнер в ролята на Вотан. Първият диск „Рейнско злато“ от тетралогията „ Пръстенът на Нибелунга“ се издава от Наксос в края на миналата година и получава възторжени критики „Матиас Гьорне е един внушителен и впечатляващ Вотан“.
Следват концерти в залата на NHK в Токио, Концертгебау в Амстердам и Гевандхауз в Лайпциг през февруари, концерти в Линкълн център в Ню Йорк и в операта в Сан Франциско през март. През април гостува в Royal Festival Hall в Лондон, Palaude Musica в Барселона и в Palais des Beaux-Arts в Брюксел и отново концерти в САЩ, а през май в новата зала на филхармонията в Париж и на фестивал в Абу Даби. През месец май излезе и неговия нов компакт диск със записи на песни от Йоханес Брамс.
През юни, преди концертите си в България, Матиас Гьорне гастролира във Виена, Лондон, Одеса и Мадрид.
Роден във Ваймар, Матиас Гьорне учи пеене при Ханс-Йоахим Байер, Дитрих Фишер-Дискау и Елизабет Шварцкопф. Постоянен гост на всички реномирани оперни и концертни сцени и международни фестивали, работил е с всички известни диригенти и оркестри в Европа, Америка и Азия.
Матиас Гьоерне гостува на най-престижните оперни сцени – Метрополитън опера, Виенската Щатсопера, Баварската Щатсопера, Кралската опера Ковънт Гардън в Лондон, Националната опера в Париж, Театро Реал в Мадрид, Миланската скала. През март 2014 година „спасява“ премиерата на операта „Воцек“ в Мeтрополитън опера в Ню Йорк, като замества в последния момент своя колега Томас Хемпсон без нито една репетиция. Световната преса не пести суперлативи за изявата му и за изключителното му представяне.
Акцентите на сезон 2015/2016 година са концерти с филхармонията на Санкт Петерсбург, Лондонския филхармоничен оркестър, Концертгебау оркестър-Амстердам, Нюйоркската филхармония, Гевандхаус оркестър-Лайпциг, Тонхале оркестър-Цюрих, както и песенни рецитали в най-авторитетните концертни зали като Линкълн Център в Ню Йорк, операта в Сан Франциско, Вигмор Хол в Лондон, новата зала на Парижката филхармония, Palaisdes Beaux Arts в Брюксел, участва във фестивалите в Абу Даби, Залцбург, Вербие и Сидни.
През 2015 година дебютира в ролята на Орест от "Електра" на Рихард Щраус на сцената на Виенската Щатсопера, където е чест гост като изпълнител на ролите на Воцек от едноименната опера, на Амфортас от "Парсифал", Волфрам от "Танхойзер", Курвенал от "Тристан и Изолда", предстоим му участие като Йоан в "Саломе" и др. В ролята на Вотан във "Валкюра" от Рихард Щраус гостува в Хонг Конг - спектакълът е част от цялостното изпълнение и запис за Наксос на "Пръстена на Нибелунга".
Многобройните звукозаписи на Матиас Гьорне са удостоени с престижни награди (Грами, Ехо, Наградата на немската критика за дискове, ICMA Award 2014, Diapason d’Or Arte 2014).
За „Хармония мунди“ записва серия от 11 диска с избрани песни на Шуберт, последният от които със цикъла „Зимен път“ излиза през ноември 2014 година.
Матиас Гьорне е почетен член на Кралската академия за музика в Лондон. От 2001 до 2005 година преподава във висшето училище за музика „Роберт Шуман“ в Дюселдорф.
Операта „Мадам Бътерфлай“:
На 25 и 27 юни от 19 часа Държавна опера - Стара Загора и Академия „Варна Интернешънъл“ ви канят на операта „Мадам Бътерфлай“ от Джакомо Пучини, един спектакъл, вплел в себе си естетиката и дълбочината на Изтока, на фона на която се откроява яркото и огнено сърце на малката Чо Чо Сан, която е цялата Любов, тя е самата Любов! Спектаклите са реализирани с участници-студенти на Академията. В постановката ще се използват костюмите на Цветанка Петкова-Стойнова и декорите на Борис Стойнов от забележителната постановка на Държавна опера - Стара Загора, но режисьорът-участник в Академията ще представи своя поглед върху произведението. В състава на двата спектакъла ще участват и солисти на Операта в Стара Загора. Диригент и в двете вечери е Маестро Диан Чобанов.
На 25 юни в ролята на Чо Чо Сан ще видите Либуш Санторисова, Пинкертон е Роберт Грейди, Шарплес е Норман Браун, Горо е Дейвиън Норис, Сузуки е Кели Бърч , Кейт Пинкертон е Мишел Белтран и др.
На 27 юни в ролята на Чо Чо Сан ще видите Аи Якура, Пинкертон е Милко Михайлов (ДО-Стара Загора), Шарплес е Джефри Джоунс , Горо е Ивайло Йовчев (ДО-Стара Загора), Сузуки е Михаела Берова (ДО-Стара Загора), Кейт Пинкертон е Каси Еужен и др.
„Мадам Бътерфлай“ на Държавна опера-Стара Загора е спектакъл, създаден през 2005 г. за откриването на Фестивала за оперно и балетно изкуство (ФОБИ). В тази година сградата на Операта все още не е завършена и спектаклите се играят на сцената на Драматичен театър „Гео Милев“ в града. През сезон 2005/2006, по покана на Columbia Artist Management, представлението е играно в над 15 щата на САЩ. За гастрола на постановката има положителни критики и възторжени отзиви от американската преса и публика. С малко прекъсване между 2010 и 2012 г., представлението не слиза от Старозагорска сцена в продължение на 6 сезона като се радва на изключителен зрителски интерес.
"Мадам Бътерфлай" е опера в три действия от Джакомо Пучини, либрето Джузепе Джакоза и Луиджи Илика по драмата на Давид Беласко, основана на историята “Мадам Бътерфлай” от Джон Лутер Лонг от 1898г.
Премиера й е на 17 февруари 1904г. в Миланската Скала. Същата година е играна в Бреша, през 1906г. е третата “американска” версия, а през 1907г. е представена и в Париж.
Пучини открива сюжета за своята шеста опера по време на престоя си в Лондон. Там гледа едноактната трагедия на Давид Беласко. Започва да композира през 1901г, но често се налага да спира. За да напише операта Пучини се консултира с известна японска актриса Сада Яко, както и съпругата на японския посланик. Операта претърпява пълен крах на премиерата. Това фиаско води до редакция на някои от сцените в творбата и така е поставена на 28 май същата година в Бреша. Това е триумфът на малката японка. През 1905 е операта е играна в Ковънт Гардън, Лондон, а на следващата в Опера комик, Париж.
Действащи лица:
Чо-Чо Сан (мадам Бътерфлай) – сопран
Сузуки, нейна прислужница – мецосопран
Бенджамин Франклин Пинкертон, лейтенант от американския флот – тенор
Шарплес, посланник на Щатите в Нагасаки – баритон
Горо, сватовник – тенор
Принц Ямадори – баритон
Будистки монах, чичо на Чо-Чо Сан – бас
Якусиде, другият чичо на Чо-Чо Сан – бас
Имперския комисар – бас
Официалния секретар – бас
Майката на Чо-Чо Сан – мецо сопран
Лелята – сопран
Братовчедка – сопран
Кейт Пинкертон – мецо сопран
Долоре, детето на Чо-Чо Сан
Действието се развива през 1904 в Нагасаки, Япония.
Първо действие:
Къща с градина в Нагасаки. Лейтенантът от американската флота Бенджамен Франклин Пинкертон се е увлякъл по младата японка Чо-Чо Сан, наречена Бътерфлай на английски – пеперуда, и решава да се ожени за нея. Професионалният японски сватовник Горо му показва къщата с градина, наета за бъдещите съпрузи. Консулът Шарплес напразно иска да предпази приятеля си от необмислената стъпка. Но лейтенантът не слуша съветите му. На чаша уиски той обяснява философията си: “Късай цветя от където можеш”. Така той е решил да се ожени за японката според обичаите на страната. Ето че по хълма се спуска сватбеният кортеж. Когато се запознава с нея, консулът разбира, че тя произхожда от обедняло благородническо семейство, което е наложило тя да стане гейша. Живее сама с майка си и е на 15 години.
Девойката е придружена от майка й и няколко роднини. Цялата суматоха буди смях у Пинкертон. Шарплес отново се опитва да го разубеди, но напразно. Чо-Чо Сан с детска невинност му показва някои предмети, които е донесла в новия си дом – кърпички, лула, огледало, ветрило, вазичка. Когато Пинкертон иска да види какво съдържа дългата тясна кутия момичето строго отказва. Приближилият се Горо тихичко допълва, че това е сабята, с която баща й се е самоубил по “покана” на Императора. Точно преди да започне церемонията Чо-Чо Сан доверява на Пинкертон, че предния ден е била в Мисията, за да приеме християнството. Церемонията се проточва, а Пинкертон става все по-нетърпелив, защото иска да се усамоти с Бътерфлай. И точно тогава се чува гласът на чичо Бонзо, която е разбрал, че момичето е сменило вярата си. Той я проклина. Проклинат я и всичките й роднини. Девойката страда, но приласкана от нежните думи на своя съпруг постепенно се успокоява и двамата се отдават на блаженството на първата брачна нощ.
Второ действие:
Домът на Бътерфлай. Вярната Сузуки се моли пред статуя на Буда, Чо-Чо Сан да не плаче повече. Изминали са три години. Скоро след сватбата Пинкертон е заминал с обещание да се завърне напролет. Изоставена от мъжа си и отблъсната от роднините си, тя живее със слугинята си Сузуки и с малкия си син, за съществуването на който Пинкертон даже и не подозира. Идват Горо и Шарплес, който е получил писмо от Пинкертон. С това писмо той моли приятеля си да подготви Чо-Чо Сан за тежка новина: той се е оженил за американка. Бътерфлай радостно го посреща и Шарплес не успява да прочете писмото до края. Щом чува, че мъжът и е здрав и скоро ще пристигне в Нагазаки, Чо-Чо Сан го прекъсва с радостни викове. Идва принц Ямадори, за когото сватът Горо усилено се опитва да омъжи Чо-Чо Сан. Но след като тя вежливо отказва, принцът е принуден да си отиде. Консулът Шарплес я съветва да приеме предложението на принц Ямадори, като намеква, че Пинкертон може би въобще няма да се върне. Нищо не е в състояние да разубеди девойката. Чува се топовен изстрел – в пристанището влиза американският кораб, с който трябва да пристигне Пинкертон. Вбесена от продължаващите увещания на Горо Бътерфлай вика вярната си прислужница Сузуки да изпрати Шарплес. После изтичва в къщата и се връща с детето си: ако Пинкертон я е забравил, то може ли да забрави сина? Консулът й обещава, че ще уведоми съпруга й, че има син. Веднага след това тя изважда от сандъчето си бинокъл и с него разчита името на кораба – “Абрахам Линкълн”. Радостта й е безмерна. Нарежда на Сузуки да набере цветя и да украси къщата. После се облича с най-красивите си дрехи и с детето на ръце остава в очакване на своя любим. Малко по малко нощта избледнява и се зазорява.
Трето действие:
Двете действия на операта преливат плавно една в друга с една великолепна мелодия (мълчалив хор). Изтощена от нощното бдение Бътерфлай се оттегля в покоите си единствено след като Сузуки й обещава, че щом дойде съпругът й ще я повика. Малко след това идва Пинкертон придружен от консула и младата си американска съпруга, която остава да го чака в градината. Пинкертон е дошъл да, за да убеди Чо-Чо Сан да му повери детето, което да отведе в Америка. Когато разбира от Сузуки колко го е чакало момичето през всички тези години, той осъзнава какво е направил. За да реши какво да прави той излиза навън. В това време в стаята влиза Бътерфлай, и щом вижда консула, трепетно се спуска да търси съпруга си. Така вижда Кейт и обзета от тежко предчувствие разпитва Сузуки. Кейт се приближава и й иска прошка, като й обещава, че ще се грижи добре за детето. Чо-Чо Сан отговаря, че ще повери детето само на “него”, ако той посмее да се яви пред нея. После вика Сузуки, нарежда й да затвори прозорците и да се оттегли в съседната стая с детето. После изважда един бял воал и с благоговение вади меча на баща си, на който е написано: “Con onor muore chi non può serbar vita con onore” (С чест умира, този, който не може да живее в живота с чест). Прислужницата веднага разбира какво е решила господарката й и изтиква в стаята малчугана. Бътерфлай се спуска към него и го прегръща страстно, след това завързва очите му и го кара да седне отстрани, като слага в скута му американско знаме. После с меча в ръка се оттегля зад параван и се самоубива. Точно в този миг изпълнен с угризения в стаята влиза Пинкертон, който коленичи облян в сълзи пред бездиханното тяло на японската си съпруга.