В оперите участват артисти на Старозагорска опера и международен каст:
• В "Стената" от Енрико Травалионе: Рик Уилебрордс, Игнат Желев, Ивайло Йовчев, Амалия Лазарчук.
• В "Африканска окарина" от Никола Страфелини: Рик Уилебрордс, Марина Пачеко, Михаела Берова, Кристофър Лемингс.
• В "Аукционът" от Карл Фиорини: Барнаби Биър, Кристофър Лемингс, Марина Пачеко, Амалия Лазарчук.
Първата част от този своеобразен оперен триптих е операта "Стената", с нея започва вечерта. И трите опери представят парадокси в съвременното общество и са метафори на това, как социалната среда влияе върху хората и обществото като цяло.
В "Стената" от Енрико Травалионесе разказва за натиска, който политиката оказва върху обществото - политиката е показана чрез двама министри, а обществото - чрез двама млади хора. Младите са пациенти в лудница (идея за това как политиката видиотява хората и ги довежда до безумие). Имаме двама луди в една лудница зад една стена (преградата между тях). Въпреки лудостта и всичко, което се случва около тях, двамата успяват да стигнат един до друг, да се влюбят - и през тази стена. Режисьорът много интересно и много оригинално представя стената - олицетворение на техните чувства и емоции. Тя е от прозрачен материал, опънат на две рамки. Ние не виждаме младите хора, но виждаме техните ръце, лицата им. Има различни сцени, в които политиците извършват опити върху двойката, дори насилие, но накрая чувствата между двамата надделяват. Когато остават сами за пореден път, през стената те се приближават максимално един до друг и късат този материал - метафора за това, че човек иска да скъса оковите и да избяга от съдбата. Точно тогава политиците идват отново, приспиват момчето и отделят момичето ...
Втората опера "Африканска окарина" е от Никола Стрефелини и в него се разказва за младо семейство, което не може да се разбере в годините - живели са заедно, но изневерите, и особено пристрастяването на мъжа към киното и филмите на Чарли Чаплин (мъжът е абсолютен киноманиак), провокират тяхната раздяла. Спектакълът започва с това как семейството отива при специалист и заявява, че иска развод. А специалистката е психотерапевт и всячески се стреми да разбере, къде е проблемът при тази двойка. И всички разбират, че той е в една малка окарина - древен аафрикански музикален инструмент... Но нека за всички бъде изненада, дали младото семейство се разделя или продължава заедно.
В третата опера "Аукционът" от Карл Фиорини се разказва за един търг. Действащото лице е едно, това е моно опера. Има и няколко статисти, но действието се води само от един човек . В операта се показва логиката на търговеца - че той продава всичко и на всяка цена и успява да убеди хората (публиката) в случая, че продаваното е крайно нужно, крайно потребно и най-висококачествено. Стига се до различни парадокси, в които той продава дори ябълка, продава мебели, продава дори и хора - взема човек от публиката и го представя като "стока" в аукцион с наддаване. Силно преувеличен е проблемът с търговията - че няма спирка и се изгубва тънката граница на приличието. Има и мания за продаване на души.
"В музиката на първите две произведения, макар че са писани от един и същ композитор, има огромна разлика. "Стената" лежи на основата на експресионизма, докато втората е "полифония на 21 век" . В "Аукцион" има елемент на мюзикъл с влияние от музиката на Ленард Бърнстейн. Режисурата е много интересна, Мортен Ройсен (Дания) е млад и пълен с идеи, екипът като цяло е от млади хора. Режисьорът много интересно е намерил начин да представи проблемите и да усвои сценичното пространство, защото сцената е празна, има само няколко чисто сценични акцента - две платна, на които се прожектират лицата на героите /има човек, който ги снима с камера/, кръгът се върти постоянно и създава 3D усещане."
Денис Иванов, помощник-режисьор
Повече за режисьора Мортен Ройсен (Дания):
Мортен Ройсен има магистърска степен по Драматургия от Aarhus University, Дания. Работил е като асистент-режисьор в Кралския датски театър, Датската национална опера, Aarhus театър и Teatret VED Sorte Hest. Бил е стажант от при Каспър Холтен в Дойче Опер, Берлин и в Театър ан дер Вин, Виена. През 2011г Мортен Ройсен печели наградата Ring Award Off за постановката си на оперетата "Прилепът" от Й. Щраус в Грац, Австрия.
Като режисьор той е работил за датският музикален театър Figura, сръбската оперна трупа Опероса, в Копенхаген - за Opera Festival и в българския театър - за независимата продукция на Група 36 маймуни. През 2011г получава стипендия за Форума Internationale в Theatertreffen в Берлин. През 2017 г. той е избран за полуфинала на конкурса за наградата Ring. През 2016 г. печели Международен конкурс за камерна опера на Държавна опера - Стара Загора. Той е режисьор на трите едноактни опери, а диригент ще е Дмитрий Скарлато.