През последните години Веселина Кацарова, успоредно с активната си изпълнителска дейност, е предпочитан член на жури на престижни вокални конкурси. Канена е все по-често да прави майсторски курсове за млади оперни певци в различни европейски страни. Миналата година именитото мецосопрано направи майсторски клас за първи път и в България с участието на млади таланти от България, Франция, Турция, Румъния, Китай.
Нейният втори международен майсторски клас ще се проведе от 20 Август до 4 Септември в оркестровата зала на Държавна опера - Стара Загора. Майсторският клас ще завърши на 4 септември с Гала концерт на най-изявените участници в конкурса с оркестъра на Държавна опера - Стара Загора под диригентството на Владимир Бошнаков. В рамките на две седмици Веселина Кацарова ще работи с младите специализанти върху вокалната техника, стил и интерпретация на ролята. Кандидатите сами определят своя репертоар, с когото участват в курса. Музикалният съпровод е поверен на Светлана Денева. Дългогодишният музикален консултант на Веселина Кацарова баритонът Николай Ханджиев ще работи паралелно с младите певци. Интересът тази година към Майсторския клас на Веселина Кацарова е изключително голям. Заявления за участие са подали млади оперни певци от България, Хърватия, Турция, Швейцария, Германия, Италия, Полша, Русия, Украйна, Австрия, Финландия, Гърция, Япония. Прослушването на предварително одобрените кандидати ще се състои на 20 Август от 14:00ч в Оркестрова зала на Старозагорската опера. Всички активни участници ще получат диплом за завършен майсторски клас. Държавна опера - Стара Загора осигурява ангажимент на отличил се участник, определен от маестра Кацарова, в спектакъл от репертоара на театъра.
Веселина Кацарова е родена в град Стара Загора, България. На 4-годишна възраст започва да свири на пиано. Завършва музикалното училище в родния си град през 1984г. като концертиращ пианист. След това, в периода 1984-1989, продължава обучението си вече като оперна певица в Музикалната Академия в София при проф. Реса Колева. Веднага след това е назначена като солистка в Софийската опера и балет, където дебютира в ролите Розина ("Севилският бръснар", Росини), Дорабела ("Така правят всички", Моцарт), Прециозила ("Силата на Съдбата", Верди). Участва в различни концерти и прави първия си грамофонен запис на операта "Дама Пика" от Чайковски с Емил Чакъров.
След две години в Софийската опера и балет, постъпва като солист в Операта в Цюрих, където става за кратко време любимка на международната оперна критика. Там дебютира в тетралогията "Пръстена на Нибелунга" от Вагнер - продукция на Клаус-Хелмут Дрезе и Ралф Вайкерт. Следват ролята на Анио от "Милосърдието на Тит" на Моцарт под диригентството на Николаус Ханонкурт, ролята на Олга от "Евгений Онегин" на Чайковски, продукция на Аугуст Евердинк.
През 1989г печели първа награда на Международния певчески конкурс "Neue Stimmen" в Гютерсло. През 1991 прави своя дебют на Моцартовия Фестивал в Залцбург с участието си в две матинета "Betulia liberata KV 118" и отново в ролята на Анио от "Милосърдието на Тит" под диригентството на Сър Колин Дейвис. Големият ѝ възход като певица започва с участието ѝ в ролята на Танкред от едноименната опера на Росини, отново на Моцартовия фестивал в Залцбург, където замества мецосопраното Мерилин Хорн, диригент Пинкас Стайнберг. Дебюта си като Церлина от "Дон Жуан" на Моцарт прави с режисьора Патрис Шеро, диригент Даниел Баренбойм, 1995 и през 1996 с Доналд Раникълс.
Отново на Моцартовия фестивал през 1997г пее в ролята на Фарначе от "Митредат, цар на Понт" и Сесто от "Милосърдието на Тит" в продукцията на Карл Ернст Херман, диригент Густав Кун. Същата роля по-късно изпълнява в Баварската Щатсопера Мюнхен (1999) и Ковън Гардън, Лондон (2000). През 1999 дебютира в ролята на Маргарита от "Проклятието на Фауст" на Хектор Берлиоз.
През есента на 1991г. прави своя дебют на сцената на Виенската Щатсопера в ролята на Розина от "Севилският бръснар" на Росини, диригент Доналд Раникълс. През периода 1991-1993 е солистка на Виенската Щатсопера, където изпълнява следните роли: Полина от "Дама Пика" на Чайковски, Мег Пейдж от "Фалстаф" на Верди (диригент Сейджи Одзава), Керубино от "Сватбата на Фигаро" на Моцарт, Прециозила от "Силата на Съдбата", Берси от "Андре Шение" (диригент Марчело Виоти), Фьодор от "Борис Годунов" на Мусорски (диригент Федосиев).
С ролята на Розина гастролира в Гранд Опера Женева (1991), Кралската Опера Ковънт Гардън (1993), Опера Цюрих (1993), Театро Верди Флоренция (1994). Следват ролите на Пипо от "Крадливата сврака" на Росини в Театро дел Лисео Барселона (1993), Изабела от "Италианката в Алжир" на Росини , Виенската Щатсопера (1994) , Опера Цюрих (1994), Дойче Опер Берлин (1995), Опера Амстердам (1995), Театро Комунале - Флоренция (1995), Опера Париж Гарние (2000). През 1997г пее ролята на Танкред от "Танкред" на Росини, концертно изпълнение в Карнеги Хол. През 1998г участва в ролята на Анджелина от "Пепеляшка" на Росини на Фестивала Росини в Пезаро в знаменитата постановка на Лука Ронкони, диригент Карло Рици.
Моцарт се явява много силна страна в репертоара на Веселина Кацарова и води до ежегодните ѝ участия на Моцартовия Фестивал в Залцбург, изпълнява ролята на Керубино от "Сватбата на Фигаро" в Баварската Щатсопера Мюнхен (1993), Дорабела от "Така правят всички" в Театер Ан Дер Вин, Берлин, диригент Рикардо Мути и Опера Цюрих (1994), Идаманте от "Идоменей" - продукция на Джонатан Милър и Симеон Бишков в Театро Музикале Фиорентино (1996), Лирик Опера Чикаго (1997), Опера Сан Франциско (1999).
Други важни роли в репертоара на Веселина Кацарова са: Фенена от "Набуко"на Верди (Брегенц Фестивал,1993),Принцеса Де Буйон от "Адриана Лекуврьор" на Чилеа, 1994, Цюрих,"Хубавата Елена" на Офенбах, 1994, Цюрих, Джована Сеймор от "Анна Болейн" на Доницети, 1995, Щатсопера Мюнхен, с участието на Едита Груберова, диригент Фабио Луизи и през 2000г в Цюрих с режисьор Джан Карло дел Монако, Шарлот от "Вертер"на Масне, 1996, Цюрих и през 1998 с участието на Алфредо Краус в Дойче Опер Берлин, концертно изпълнение, Ромео от "Капулети и Монтеки"на Белини, 1996, Опера Бастилия Париж ; 1998, Земпер Опера Дрезден, диригент Марчело Виоти, концертно изпълнение; 1999 Авери Фишер Хол, Ню Йорк,Перикол, Офенбах, 1998, Цюрих,Руджеро от "Алцина" на Хендел, 1999, Барселона.
Веселина Кацарова има респектиращ концертен и кантатно-ораториален репертоар, който включва: Реквием на Моцарт, "Стабат Матер" от Росини, Реквием на Верди, Симфония N: 3, Густав Малер, Летни Нощи, Симфонична поема, Хектор Берлиоз, Симфония N:5 , Густав Малер, Симфония в ми мажор, Шуберт, Рапсодия за алт оп.53, Брамс, Caecillienmesse, Хайдн и др.
Веселина Кацарова прави десетки солистични концерти в Цюрих, Лозана, Виена, Лиеж, Утрехт, Мюнхен, Дортмунд Опера, Берлин Концертхаус, Дрезден Земперопера, Франкфурт, Филхрмония Кьон, Париж. Дебютът ѝ като камерна певица е в Миланската Скала (1991) с програма от Прокофиев. Следват редица камерни концерти с произведения на Шуберт, Шуман, Брамс в едни от най-големите оперни театри и концертни зали като: Опера Цюрих, Опера Страсбург, Концертхаус Виена, Земперопера Дрезден, Театро Сан Карло Лисабон, Опера Хамбург и др.
Веселина Кацарова има забележителна дискография от записи - над 50 компактдиска, DVD, много документални филми са правени за нея. През 1996г печели награда за запис на "Поема за любовта и морето" на Морис Равел. Веселина Кацарова е носител на награда от фондация "Жармен Мартинели" за най-добра интерпретаторка на песни. Има много международни отличия и награди, награда Echo за класическа музика 2003, Европейска културна награда, Камерзенгерин на Виенската Щатсопера и на Баварската държавна опера.
През март 2019 прави своя пореден успешен дебют в нова роля - на Юдит от "Замъкът на херцога Синята брада" на Барток /Висбаден, Германия/. През 2010 й предстои да дебютира в две вердиеви роли - на Азучена от операта "Трубадур" и на Улрика от операта "Бал с маски". През септември с Рамон Варгас ще участва в записа на нова творба на световноизвестния тенор Хосе Кура, който освен това е диригент и композитор.
От месец октомври 2016 г. Веселина Кацарова е артистичен директор на Държавна опера - Стара Загора. Поканата да поеме тази длъжност и е отправена от директора на трупата Огнян Драганов и кмета на Стара Загора Живко Тодоров. Като артистичен директор тя има последната дума при определяне репертоарната политика на театъра, подпомага селекцията на изпълнители и съдейства за участия по света.
"Мисля, че човешкият глас е единственият инструмент, който не може да бъде пипнат с пръст. Гласът е душата на един човек. Той е твърде сложен инструмент, трудно се поддържа. Това мое мнение се затвърди с времето. Пеенето не е само гласови качества, а и физически, психически. По света сега харесват актриси, които могат не само да пеят, а и да играят, да преживяват" - Веселина Кацарова в интервю на Виолета Цветкова.
"Първия си майсторски клас направих в Швейцария и той беше записан от германска телевизия. Търсена съм от младите певци. Разбирам от хората, с които съм работила, че се чувстват добре, защото поддържаме контакт. За жалост не мога да отделя много време, защото съм все още активна певица. Но ми доставя голямо удоволствие. Имах съмнения, не знаех дали мога да преподавам, дали мога да бъда разбрана от певците, които идват за съвет. От самото начало знаех много добре, че за да преподаваш на други, трябва да разбираш и от психология. Трябва да предразположиш ученика. Да не се явяваш като някой многознаещ, да говориш само какво си направил или да очакваш веднага да бъдеш разбран от ученика. Нужно е търпение, дипломация. Човек трябва да прегърне младите хора, казано метафорично, и след това да ги поведе. Трябва да им казва истината и пак да ги прегръща. Да ги критикува по много дипломатичен начин, да им предаде дисциплина и енергия. В това вече съм сигурна, защото аз без моята дисциплина нямаше да постигна нищо…"
…Аз съм такава натура. Не чакам хората да кажат нещо. Трябва аз да бъда убедена, правя ли го сто процента, или не. За това е нужна изключително много енергия. И е нужно да не бъдеш егоист. Понякога хора с голяма кариера стават малко странни. Тъй като са постигнали всичко с много труд, мислят, че и младите трябва да се потрудят, да не получават всичко наготово. Аз пък смятам, че ако мисля така, няма смисъл да преподавам, няма смисъл да правя майсторски класове. Всичко ще бъде фарс. Освен това е нужна много честност към младите. За две седмици не мога да кажа къде е лимитът на един човек. Трябва повече време. Но ако съм дала всичко на този ученик и той няма развитие, бих потърсила помощ от друг колега. Ако и другият колега не може да помогне, това означава, че този млад човек трябва да се насочи към нещо друго. Защото другото би било голямо осакатяване за един човек, който си мисли, че може, а когато завърши и започне да търси работа, никъде не го приемат. За жалост съм виждала такива певци."