Операта "Риголето" от Джузепе Верди на 17 Декември, в Зала 1 на НДК
Старозагорската опера открива Новогодишния музикален фестивал с една абсолютна класика от Верди!
Операта "Риголето" на 17 Декември от 19:00ч, в Зала 1 на НДК:
| Варианти на офертата: | ||
|---|---|---|
| Място в зелена зона | 40.00 лв/20.45 € | Грабни |
| Място в сина зона | 50.00 лв/25.56 € | Грабни |
| Място в червена зона | 60.00 лв/30.68 € | Грабни |
| Място в лилава зона | 80.00 лв/40.90 € | Грабни |
"Риголето" е една от най-вълнуващите оперни премиери в юбилейната 2025 за най-старата извънстолична опера в България - Старозагорската, която през целия творчески сезон празнува с поредица от специални събития, спектакли и концерти своята респектираща стотна годишнина.
Новата сценична реализация на "Риголето" събра в елитен международен творчески екип световно признатия оперен певец и диригент Хосе Кура, оперния режисьор Огнян Драганов и румънския художник Каталин Йонеску-Арборе, който е автор на оригиналните костюми и внушителната сценография. Съзвездие от оперни гласове ще зарадват почитателите на оперното изкуство, които ще изберат да споделят в празничната декемврийска вечер преживяването "Риголето" - операта, която вече 174 години неизменно присъства в оперните афиши и шества триумфално по оперните сцени у нас и по света.
В главните роли на 17 декември на сцената на зала 1 на НДК ще блеснат: световно признатия баритон Кирил Манолов - в ролята на Риголето, Емилия Терзиева /Джилда/, Рейналдо Дроз /Херцогът на Мантуа/, Даниела Дякова /Мадалена/, Ивайло Джуров в ролята на Спарафучиле, Стоян Буюклиев /Борса/, Александър Марулев /Монтероне/. Участват хор и оркестър на Държавна опера - Стара Загора. Хормайстори: Младен Станев и Стефания Русева, концертмайстор: Паулина Захариева.
Режисьорът Огнян Драганов и художникът Каталин Йонеску-Арборе - доказан творчески тандем в годините, отново предизвикаха въодушевлението на публиката с различен поглед към познатата разтърсваща драма на придворния шут в безсмъртната творба на Верди с изненадващ и в същото време логичен ракурс в своята концепция. Сценографията е изчистена и семпла, но достатъчно изразителна платформа на действието. Решенията са модерни, както по отношение на сценографията, така и в костюмите, но изразните средства са класически. Художникът, който за трети път в своята творческа биография поставя "Риголето", на базата на натрупания опит основно залага на цветовете - бяло, червено, черно, златно като ярък символ, който разкрива настроенията в разказа, подчертава контрастите и подсилва внушенията.
"Играя си с цветовете, за да покажа борбата между живота и смъртта, кое е добро, кое е зло. Кое е онова, към което трябва да се стремим и кое е онова, което в днешни дни не можем да постигнем?! Аз мисля, че публиката ще разбере това, което искаме да кажем с режисьора Огнян Драганов в "Риголето". Тя ще разбере историята първо чрез музиката, която казва много! Тази драма и тези характери изразявам чрез цветовете на сцената - например червеното, което е разпръснато навсякъде на сцената - носи силен драматизъм!" - споделя художникът Каталин Йонеску-Арборе.
"Въпреки че операта се казва "Риголето" за мен важната фигура е Джилда, женското лице на любовта." - разкрива режисьорът Огнян Драганов и допълва: "Има една фраза в операта, която беше крайъгълен камък за мен и художника Каталин Йонеску-Арборе, за да измислим този декор и костюми и в тях да вложим цялата "пресилена красота" на властта. Проклятието е върху "расата", която управлява - Cortigiani vil razza dannata "Придворни, подла раса, прокълната…" "Риголето" завършва с трагедия - не само Джилда умира, но и Любовта е лишена от смисъл, Любовта е консумирана и най-хубавото в нея е отрязано - Крилете."
За Огнян Драганов новата продукция на операта "Риголето" е също трета постановка /поставил е в Сараево, Босна и Херцеговина и Маастрихт, Нидерландия/. Верен на своя творчески размах и подход към партитурата, режисьорът задълбочено работи върху всеки детайл с артистите без да пропуска нито една важна дума от текста. Разбира се, съобразено с музиката и заложената драматургия от автора-композитор. За Огнян Драганов Верди води посоката на разказа и това е основното в работата на оперния режисьор.
"Риголето" не е репертоарно заглавие за световния тенор Хосе Кура, но за диригента е пожелано предизвикателство. Когато по време на последното издание на конкурса за млади тенори "Гласът на Камен" Огнян Драганов предлага на световната звезда да режисира новата продукция на "Риголето" Хосе Кура избира да дирижира.
Припомняме, че Маестрото преди да стане оперен певец завършва дирижиране и композиция, като дори в най-активната си певческа кариера не спира да дирижира концерти със сериозни симфонични програми. Хосе Кура е със забележителни многостранни интереси, вече и с големи постижения като режисьор, сценограф и костюмограф, като продължава да добавя към собственото си усъвършенстване и необходимите на днешния ден познания в областта на аудиовизуалните изкуства.
Очаквахме с любопитство неговата музикална трактовка на гениалната Вердиева творба. Хосе Кура успя да спечели доверието, да мотивира, да очарова и да поведе оркестъра, хора, солистите и да внесе своя чувствена и неповторима вибрация в музикалната интерпретация на "Риголето". Режисьорът и диригентът - в творческа хармония и неустоима енергия, която завладя зрителя и го накара да се усмихва, да се трогне до сълзи, да преживява…
Оперите "Риголето", "Трубадур" и "Травиата", наричани още "трите големи", са смятани за най-популярните и обичани от публиката оперни произведения. Джузепе Верди създава операта "Риголето" по поръчка на венецианския Театър "Ла фениче" в творчески тандем с либретиста Франческо Мария Пиаве, върху чиито либрета композиторът е написал музиката на своите ранни творби "Ернани, "Двамата фоскари", "Атила", "Корсарят" и "Стифелио". Драматургията на Виктор Юго е привличала Верди главно поради своите ярки романтични контрасти, бурни стълкновения на чувствата, напрегнато и динамично развитие на действието.
Композиторът смята сюжета на драмата на Виктор Юго "Кралят се забавлява" за най-хубавия от всички, върху които е писал музика. Драмата на Юго е посрещана със скандал през 1832 година. 18 години по-късно Операта на Верди е атакувана от цензурата още преди да бъде създадена - музиката била вече наполовина написана, когато на Верди и Пиаве се налага да преработят коренно либретото. Премахнати са всички исторически действащи лица и преди всичко кралят, чийто прототип в драмата на Юго е Франциск I. Верди променя имената на героите, премества действието от Париж в Мантуа, Италия, кралят се превръща в анонимния Херцог на Мантуа, а грозният шут Трибуле - в Риголето. И не на последно място композиторът не желае главният герой да бъде кралят, а избира придворния шут.
Операта получава по-неутрално заглавие по новото име на шута - "Риголето" заменя окончателно временното заглавие "Проклятието". Вечерта на 11 март 1851 година се е състояла премиерата на операта "Риголето" в театро "Ла Фениче" на Венеция с триумфален успех. Още на следващата година "Риголето" тръгва по света - представя се в Австрия и Унгария, а през 1855 година вече е в Ню Йорк и Буенос Айрес. В България "Риголето" е на сцена за първи път на 13 декември 1920 година в София. В Стара Загора операта "Риголето" е поставена за първи път през юни 1934.
Условия на офертата:
- Валидност на ваучера: 17 Декември 2025 (Сряда).
- Ваучерът служи за билет и след получаването му е необходимо да резервирате конкретно място в залата. Това можете да направите чрез Grabo.bg - от страницата "Моите ваучери".
- Необходимо е да покажете QR кода на ваучера преди началото на събитието, за да бъдете допуснати в залата.
- Конкретните места, за които офертата важи, може да видите в приложената интерактивна схема.
- Всички други глобални условия на Grabo.bg
Осигурено от Държавна опера - Стара Загора
Основите на модерната музикална култура в Стара Загора се полагат в средата на 19 век. В края на столетието се създават и първите постоянно действащи църковни и светски хорове. Започват да се организират театрални представления, често с използване и на музикален съпровод. През 1897 година се създава музикалното дружество "Кавал". Военния духов оркестър, училищните хорове, оркестри и музикално-театрални състави допринасят за бързата модернизация на културния живот в града. Не закъсняват и опитите да се представи в цялост и оперен спектакъл.
На 1 юли 1925 година е осъществена премиерата на операта "Гергана" от Маестро Атанасов.
Диригент е Атанас Ковачев, режисьор - Мара Шопова, хормайстор - Златан Станчев. В главните роли: Гергана - Ничка Хаджимитева (Баталова), Никола - Георги Баталов, Христина - Радка Профирова, Дядо Недялко - Петър Тотев, Селим бей -Теню Велев, Мухтар ага - Стефан Георгиев, Баба Цона - Христина Георгиева. Събитието поставя и началото на първата постоянно действаща извънстолична опера в страната.
Следват Трубадур" от Джузепе Верди с диригент Христо Маников, режисьор Мара Шопова, художник Тома Григоров и хормайстор Стефан Даскалов (24 април 1927) и "Севилският бръснар " от Джоакино Росини, диригент Христо Маников, режисьор Димитър Христов, художник Васил Даалов и хормайстор Златан Станчев(4 декември 1927).
Постепенно дейността на Старозагорската опера се разширява.
На 22 март 1928 година се създава Районна опера - Стара Загора и район за обхождане Бургас, Търново и Пловдив. Малко след това е поставена и операта " Травиата" от Верди с диригент Александър Георгиев, режисьор Димитър Христов, художник Г. Карл и хормайстор Златан Станчев (30 юни 1928). От септември 1931 г. нейното наименование е Южнобългарска районна опера.
Още за разграбване:
-40%
Симфоничен концерт
-40%
Симфоничен концерт
-50%
Масаж на тяло
-50%
Масаж на тяло
-71%
Сет Вкусна галактика
-71%
Сет Вкусна галактика
-34%
Лечебен масаж
-34%
Лечебен масаж
-30%
Антиейдж грижа
-30%
Антиейдж грижа
-35%
100 минути релакс
-35%
100 минути релакс
Торта "Рафаело"
Торта "Рафаело"
-39%
Изследване
-39%
Изследване
