На 26 Септември 2017г от 19:00ч предстои нова среща с жизнерадостната музика на Офенбах в неговата оперета "Парижки живот", чиято премиера се състоя в края на октомври 2016 година на сцената на Старозагорската опера. Спектакълът гостува с голям успех в редица градове на България.
"Парижки живот"
оперета от Жак Офенбах
Либрето Анри Меяк и Людовик Халеви
Преработка Исидор Щок и Ян Сашин
Превод на български Димитър Симидов
Сценична версия проф. Румен Нейков
Режисьор проф. Румен Нейков
Диригент Димитър Косев
Хореография Алида Бонева
Сценография Иван Токаджиев
Художник костюми Антония Попова
Действащи лица и изпълнители:
Раул дьо Гардефьо поет и драматург - Милко Михайлов,
Бобине негов приятел - Иван Кабамитов,
Маркиза дьо Карадек - Мария Иванова,
Метела актриса и певица - Яница Нешева,
Мистър Гондремарк богат американец - Христо Сарафов-гост,
Алиса негова дъщеря - Нели Нечева,
Жозеф бивш слуга на Раул - Любомир Петков,
Полина камериерка на дьо Карадек - Камелия Стойчева,
Жана - Кунка Дачева, Клара - Лиляна Ходжева,
Сузана - Кремена Райчева,
Проспер - Теодор Петков,
Леон - Евгени Сурмиевич,
Габриела перачка - Нина Димитрова,
Франк обущар - Христо Иванов,
Чистач - Никола Марулев, Месар - Игнат Желев,
Бояджия - Иван Колев,
Млекарка - Маргарита Йовчева,
Кочияш - Илиян Филипов,
Погребален агент - Петър Янкулов,
Началник гара (и Ажан) - Тенко Джелепов,
Импресарио (и Мосю Жак) - Илиян Вичев.
Оркестър, хор и балет на Държавна опера - Стара Загора. Хормайстор Младен Станев
Концертмайстор Паулина Захариева
Корепетитори Полина Влахова, Ерна Пушева.
Помощник режисьор Пенка Александрова
Суфльор Антонина Дойчева
Съдържанието накратко:
Двамата приятели Раул и Бобине очакват на Северната гара на Париж богатия американец Мистър Гондремарк, който пристига с дъщеря си Алиса и за да купи една железопътна линия с всичките и екстри - композиции, локомотиви, началник-гара, машинист и стрелочник. През гарата преминава, но без да им обърне внимание Метела - актриса и певица и любима на Раул.
Двамата приятели решават да заведат богаташа от Америка вместо в хотел, в дома на лелята на Раул - маркиза дьо Карадек, за да плати за настаняване на тях, а не не хотел. Което и правят, но в къщата нахлуват кредитори, които искат да си върнат парите за стоки и услуги, които са им дължими.
Според набързо съставения план кредиторите се преобличат и са представени на голямото тържество в дома на маркизата като длъжностните лица, от които зависи покупката на железницата. В разгара на тържеството се появява и Метела, преоблечена като маркизата. Но внезапно идва и самата маркиза, която прекратява тържеството.
В последното действие на оперетата в театър "Буф" се представя новата пиеса "Парижки живот" по действителните случки, описани по-горе. Всички са зрители в салона на театъра - и богатият американец Гондремарк, и кредиторите. Американецът е недоволен от образа си в пиесата и от конфузната ситуация, която е преживял и се е оплакал на различни политици, искайки затварянето на театъра.
В "Парижки живот" се развиват и две любовни сцени, едно погрешно задържане, но всичко завършва успешно и радостно с всеобщото ликуване, че нищо и никой не може да заглуши Изкуството ако не е на сцената, то ще бъде по улиците, булевардите, навсякъде! Действието се развива преди 150 години, по време на Световното изложение в Париж през 1867 г. Оперетата е поръчана да бъде написана в чест на това изложение и е създадена година по-рано - от известен вече Маестро Офенбах и прекрасни либретисти.
"Надявам се да увлечем зрителите в тази магия на Офенбах - всичко да е леко, да се лее като шампанско. Наистина изглежда сякаш лесно, но интерпретаторски не е . Убеден съм, че представлението ще е едно огромно удоволствие за публиката" - споделя режисьорът проф.Румен Нейков.
Младият диригент Димитър Косев казва за "Парижки живот" - "Интересно е, че музиката на една френска оперета - от френски автор и с действие, развиващо се в Париж, е много тип Щраус и "Прилепът". Това е приятно съчетание в един спектакъл, в който има красива музика и много красиви костюми. Зрителите ни ще бъдат не точно на оперета, а на един пищен концерт с френска музика, в който дузина обикновени хора тип "пролетарии" ще се превъплътят в хора от високите етажи на обществото и политиката. И това е малко или много огледален образ на днешното време. Офенбах със сигурност не го е знаел, че оперетата му ще звучи толкова реалистично е в 21 век. Така че освен да се забавляваме, ще се и замислим - кой какъв е в реалния свят и как може, променяйки се в друг, да излъже толкова много хора успешно."