Австрийските музикални седмици в Русе ще ви зарадват с една необикновена програма, поднесена в изпълнение на Русенска филхармония с диригент Найден Тодоров, солист Йерица Стекласа от Словения. Ще прозвучат Увертюра към операта "Фиделио", оп. 72 на Лудвиг ван Бетовен, 6 пиеси за оркестър, оп. 6 на Антон Веберн, 5 песни за оркестър по текстове на пощенски картички от Петер Алтенберг, оп. 4 на Албан Берг, Недовършена, симфония № 8, си минор на Франц Шуберт.
Австрийските музикални седмици в България се провеждат за 18-ти пореден път от 8 до 28 май 2014 година под патронажа на Вицепрезидента на Република България, Н. Пр. г-жа Маргарита Попова. Организират се от Посолството на Република Австрия в България.
"Под мотото "1814-1914-2014: Бунт на чувствата. Романтика и Експресионизъм" програмата на фестивала обединява известни произведения на класиката и романтиката със съвременни творби, като акцентът е поставен върху преломното време в навечерието на Първата световна война. Преди катастрофата, причинена от тази война и последвалите я промени в обществото, в изкуството и културата вече са започнали процеси на нов прочит и тълкувания с непреходна стойност. Времето на късната романтика и експресионизма около 1914г е време на скандали в изкуството и обществото: предзнаменование и клеймо на едно бъдеще, което се оказва по-брутално и разрушително от всички видения и кошмари на изкуството."
Н. Пр. Герхард Райвегер
Посланик на Република Австрия в България.
• Йерица Стекласа, сопран, е родена през 1992г в Любляна, Словения. Започва музикалното си образование на 6 годишна възраст в музикалното училище в Любляна. Свири на цигулка и пиано. От 2007 до 2011г посещава Музикалната гимназия и Консерваторията за музика и балет. От 2011г живее във Виена и следва в Университета за музика и сценични изкуства, в класа по пеене на проф. Клаудия Виска.
Йерица Стекласа е лауреат на национални и международни певчески конкурси. През 2011г получава наградата за отличен успех на Консерваторията по музика и балет в Любляна. Изнася множество концерти в Словения и Австрия (Фестивала MID EUROPE в Шладминг и др). Дебютира на оперната сцена в Австралия (Сидни и Канбера) през май 2013г в ролята на Памина във "Вълшебната флейта" от Моцарт и получава изключително добри критики. През лятото на 2013 г. реализира два проекта в рамките на музикалния фестивал ISA в Австрия. През август дебютира в ролята на Сузана в "Сватбата на Фигаро" от Моцарт в Шлостеатър Шьонбрун във Виена (диригент Г. Манкузи). Участва и в театралната постановка "Клопка" от Карл Джераси, играна в рамките на Литературен салон Вартхолц (Райхенау). През месец март 2014г тя участва в премиерния спектакъл на операта "Така правят всички" от Моцарт в Шлостеатър Шьонбрун, в ролята на Фиорилиджи. Предстоят спектакли в същата роля и през август 2014г.
• Найден Тодоров е сред най-ярките представители на български музиканти от младата генерация. В края на 2012г той печели наградата на публиката "Кристална лира" за 2012г. За националната премиера на операта "Нос" от Шостакович (втора лира за диригента, след присъдената през 2005г за изпълнението на втора симфония от Малер със Софийската филхармония). Диригентския си дебют прави на 16 години като ученик в Музикалното училище "Добрин Петков" в Пловдив, където създава Младежки оркестър "Пловдив". От 1993г е студент на проф. Карл Остерайхер и проф. Урош Лайович във Виенския университет за музика, който завършва като бакалавър през 1996. През 1996-1997 е поканен от фондация Бърнстейн, Йерусалим, на специализация в Израел и там работи с Менди Родан - диригент на Израелската филхармония. През 2001 получава магистърска степен като диригент в Нов български университет, в който през 2013 се дипломира и като мениджър в областта на културата. През 2003-2004 специализира и в Челси университет, Великобритания.
От сезон 2004-2005 той е постоянен гост-диригент на Софийската филхармония, а от сезон 2005/2006 е директор на Държавна опера - Русе. Работи с различни оркестри в България и чужбина. Участва и в десетки международни фестивали България, Австрия, Германия, Словакия, САЩ.
Получава множество награди от наши и международни конкурси, както и награди от Словашкия музикален фонд, Ротари клуб-Виена, фондация Боргезе, наградата "София" за постановката на операта "Фауст" с Националната опера и балет, "Златно петолиние" за принос към развитието на българската музика, "Златна книга" съвместно с Русенската опера за принос в развитието на българската култура, наградата на фондация "Джордж Уохтер", наградата "Пловдив" 2010 и др. През 1998-1999 Найден Тодоров е избран между повече от 150 кандидати за постоянен диригент на Северно-Израелския симфоничен оркестър в Хайфа. Същата година е поканен за артистичен съветник на Международния камерен фестивал в Лос Анжелис.
От 2001 година Найден Тодоров е предпочитан диригент от примата Райна Кабаиванска, с която има съвместни изяви всяка година, работи многократно с певци като Анна Томова-Синова, Самюел Рейми, Никола Гюзелев, Марио Маланини, Мишел Крайдер, Йорг Шнайдер и други. Също е предпочитан диригент от известния рок-музикант от Дийп Пърпъл - Джон Лорд, част от концертите с който са издадени на CD и DVD.
Найден Тодоров е осъществил многобройни записи за различни радио и телевизионни станции в България и чужбина - участва в над 130 компактдиска, издадени в Австрия, Великобритания, Дания, Израел, САЩ и Унгария. През последните години работи активно със звукозаписните компании Naxos, MMO, R-Music, Hungaroton, Danacord, Balkanton и импресарските агенции Melos, M-Art и Columbia Artists Management.
През месец март 2013 година Найден Тодоров е избран за "Музикант на годината" от слушателите на Българското Национално Радио.
"Най-интересното в този спектакъл бе звукът, идващ от оркестъра, дирижиран от Найден Тодоров" - отбелязва "The Wichita Eagle" през март 2005 за постановка на "Аида" от Верди. А "Solothurner Zeitun" (юли 2005) по повод постановката на "Фауст" от Гуно пише: "Найден Тодоров умее да нюансира колорита на партитурата и с фина четка изящно да рисува кулминациите на галеща звукова чувственост и дълбоко прочувствена мелодика. Българинът диша с певците, нищо не пропуска, нищо не преувеличава и не разкрасява. Музикант до мозъка на костите, чиито хармонични и плавни движения омагьосват акустично и визуално."